Eurobus Diamond – Ciorogârla, lângă București, se pregătește să devină epicentrul unei revoluții în transportul public din România, devenind gazda primei fabrici de autobuze electrice din țară. BMC Truck&Bus, firma cunoscută anterior pentru construcția de autobuze cu motoare termice, se reinventează pentru a răspunde cererii în creștere a vehiculelor electrice. În prima jumătate a anului viitor, fabrica din Ciorogârla va începe producția de autobuze electrice sub numele de Eurobus Diamond, urmărind să își extindă prezența atât pe piața internă, cât și pe cea externă.
Ceea ce face această inițiativă deosebită este faptul că BMC Truck&Bus va utiliza componente din China în procesul de asamblare. Acest aspect nu doar aduce tehnologie de vârf în fabrica din Ciorogârla, ci și permite reducerea costurilor cu 3-8% față de importul complet din China. Această decizie strategică vine în contextul în care BMC a furnizat deja 500 de autobuze electrice pe piața chineză.
Potrivit economedia.ro, producția locală nu se limitează doar la satisfacerea cererii interne, ci vizează și exportul către piețe regionale, inclusiv Bulgaria, Serbia, Ungaria, dar și țări precum Italia și Spania. Astfel, România se pregătește să devină un jucător important în piața europeană a vehiculelor electrice, aducând beneficii economice semnificative.
Uzina din Ciorogârla are capacitatea inițială de a produce 200 de autobuze electrice pe an, cu posibilitatea de extindere până la 7-800 de unități în funcție de cerere. Această extindere nu doar va satisface cererea tot mai mare pentru vehiculele electrice, ci va contribui și la crearea a 200 de locuri de muncă în prima fază. Odată cu dezvoltarea ulterioară, numărul de angajați ar putea ajunge la 7-800, reprezentând un pas semnificativ în direcția creșterii economice și a ocupării forței de muncă.
Începerea construcției de autobuze electrice lângă București înseamnă că România va intra în cercul select al țărilor europene care produc astfel de autovehciule. Sunt doar câteva țări din UE care se pot lăuda cu producție și exporturi de autobuze electrice, cum ar fi Germania(Mercedes, MAN), Cehia(SOR), Olanda(Ebusco), Polonia(Solaris), Suedia(Volvo și SCANIA). Dincolo de frontiera UE, Turcia este un alt mare producător de autobuze electrice. China este, de parte, cel mai mare producător mondial, mai mare decât toți ceilalți producători, la un loc.
Pe piața românească, unde deja BMC a livrat 500 de autobuze, lupta este între furnizori de autobuze cu prețuri de până la 500.000 de euro. Din spusele directorului de la BMC, Mercedes, MAN, IVECO ar fi prea scumpe pentru piața din România, pentru că oferă produse cu prețuri începând de la 6-700.000 de euro, prea mult față de ce pot oferi primăriile, consiliile județene din țară sau orice alt client. În schimb, BMC se află în competiție la intern cu Solaris Polonia, cu SOR Cehia, cu TEMSA și Karsan din Turcia.
La export, producătorul din Ciorogârla vizează piețele regionale, precum Bulgaria, Serbia, Ungaria, dar și alte piețe, ca Italia ori Spania.
BMC Truck&Bus este un producător și distribuitor de autobuze cu o facilitate de producție la Ciorogârla, lângă autostrada București-Pitești, controlat de familia Kilic.
În 20 de ani, vânzările de autobuze și camioane ale BMC s–au ridicat la peste 5.000 de unități.